Přejít na hlavní navigaci | Přejít na obsah stránky


Představujeme Oakley 2009



Věřte nebo ne, ale značka Oakley je mezi námi letos čtyřiatřicátým rokem. Od gripů pro motokros se její zakladatel Jim Jannard víceméně náhodou dostal k brýlím a určitě tehdy netušil, že jednou bude „óčka“ vozit většina jezdců profesionálního pelotonu a bude po nich toužit nejeden sportovec.

Jako první značka Oakley přinesla na trh v roce 1980 motokrosový model O-Frame, na který o dva roky později Oakley navázala lyžařskými brýlemi a dalšími modely včetně obrouček pro dioptrické brýle. Teprve roku 1984 zaplnila firma mezeru na poli kvalitních sportovních slunečních brýlí modelem s názvem „Eyeshades“. Na tehdejší dobu nekonvenční brýle s vyměnitelnými skly zpopularizovali profesionální cyklisté v čele s vítězem Tour de France Gregem Lemondem a během následujících let se značka postupně dopracovala k brýlím, které znamenaly revoluci v oboru a jsou dodnes pojmem: M-Frame a následně Pro M-Frame se 117 patenty (!). Od vzniku tohoto modelu již uplynulo takřka dvacet let, ale jejich nadčasový design znamená jejich oblíbenost i v dnešní době. O osm let je mladší další mezi cyklisty velmi oblíbený model Racing Jacket a dnes v profesionálním pelotonu dominuje model Radar. Kromě sportovních brýlí oslňuje Oakley ucelenou nabídkou civilních slunečních, lyžařských, dioptrických a motokrosových brýlí, unikátem jsou elektronické brýle se zabudovaným MP3 přehrávačem, štíty pro fotbal a hokej a brýle s obroučkami přizpůsobenými anatomii obličeje Asiatů. Firma dodává brýle pro americkou armádu i FBI a zahrály si i v některých filmech (Mission Impossible 2, Spider-Man, Blade 2 nebo seriál X-Men). Nezasvěcení lidé většinou nerozumí tomu, proč je Oakley natolik výjimečnou značkou. Kdo však jejich brýle vyzkoušel, ví.

sídlo společnosti Oakley v Kalifornii

Obroučky jsou tím, co na brýlích zaujme jako první. Kromě umělé hmoty s názvem O Matter® využívá Oakley při výrobě obrouček i další materiály, jejichž složení je v několika případech rovněž patentované a nebo se jedná o luxusní materiály jako je titan. Gumičky a nosníky jsou z porézního materiálu Unobtainium, který se vyznačuje vysokou pružností, elastičností a schopností absorpce vlhkosti. Pro brýle značky Oakley je také typický tříbodový systém opory (Three-Point Fit System), což znamená dotyk brýlí na hlavě jen ve třech bodech: za ušima a na nose. Díky nízké hmotnosti a ergonomické geometrii obrouček je pak používání brýlí s óčkem v logu pohodlné i při dlouhodobém nošení. Mnohé technologie využité pro sportovce pak Oakley nabízí i u civilních modelových řad a dioptrických brýlí.

Co činí brýle brýlemi však nejsou jen obroučky, ale i čočky. A k těm se váže snad nejvíce patentů vůbec! Při odlévání čoček Oakley jsou většinou použity čtyři materiály – sklo, CR-39, polykarbonát a akrylát, výsledná čočka pak prochází procesem povrchových úprav včetně jemného leštění povrchu. Široká plejáda barevností čoček není samoúčelná, ale naopak velmi funkční — slunce nesvítí vždy stejně, proto jsou pro různé světelné podmínky určeny i jiné odstíny čoček. Cílem je, aby sportovec měl za každých ukázka skel Hydrophobicokolností barevně reálný obraz. U sportovních brýlí Oakley je možnost výměny čoček, takže je možné si dle stupně světelného jasu vybrat nejvhodnější barvu čoček. Každá čočka má totiž svou propouštěcí hodnotu a zabezpečuje jiný odraz světla.

Nové generace brýlí (např. Radar, Flak Jacket) pak mají čočky s hydrofobní úpravou, což znamená rychlý odtok vody, potu i špíny z čoček a jejich rychlé vysychání. Navíc funguje tato vrstva i antistaticky, což čočky chrání před prachem a smítky. Kromě zrcadlové vrstvy Iridium® tlumící odlesky, která je rovněž dostupná v několika barevných odstínech, jsou na špičce nabídky značky transmisivní čočky Transitions® Photochromic, které ve zlomku vteřiny reagují změnou zabarvení dle intenzity světla. Netradičním materiálem je Plutonite®, který byl původně využíván Národní bezpečnostní službou pro pláště letadel. Tato složka čoček chrání proti nárazu a 100% blokuje kompletní spektrum UV záření.

Značka Oakley zveřejnila výsledky různých optických testů svých čoček na svém webu, protože je čím se chlubit — výsledný obraz jdoucí do oka majitele brýlí Oakley je nezkreslený a bez úhlové odchylky. Souhrn svých výrobních patentů Oakley nazývá jednoduše HDO, čili High Definition Optics®. Jedná se o postupy zajišťující ostrost, objektivitu a optickou čirost obrazu spojenou s ochranou vůči UV záření. Svými technologiemi Oakley dokonce předčí normy ANSI (American National Standard Institute), jež zhodnocují vlastnosti čoček — součástí jsou například testy lomu světla, testy spektrální nerovnováhy, zakřivení čočky, ostrosti obrazu a UV testy. Pokud Vás jednotlivé technologie zajímají detailněji, neváhejte prolistovat oficiální stránky oakley.com, my se pro příležitost tohoto článku spokojíme jen se zevrubným pojmenováním jednotlivých atributů…

Tradiční 2D klenutí čočky známé od jiných výrobců překonává Oakley technologií XYZ, tedy přidáním třetí osy a nulovým zkreslením obrazu. Čočky modelů s celistvým sklem (M-Frame, Radar) jsou navíc klenuté do elipsy ve vertikální i horizontální rovině, takže skla přesně kopírují zakřivení oka a zároveň jej chrání proti vnějším vlivům (Polaric Ellipsoid™). Protože se při dynamické činnosti, jakou sport bezesporu je, můžete setkat i s pády, ohrožujícími předměty nebo jinými vnějšími vlivy, jež by potenciálně mohly poškodit váš zrak, prošly čočky Oakley i testy mechanické odolnosti. V laboratořích firmy například z různých úhlů vystřelili na své čočky ocelovou kuličku průměru 1 cm rychlostí asi 160 km/hod. a spustili ocelovou tyč o hmotnosti 500 gramů z výšky 130 cm. V obou případech se ukázaly čočky Oakley jako silné, pružné a pohlcující dopadovou energii předmětů. I při takovém nárazu se čočka nerozbije, zůstane v obroučkách a oko tak neporaní ani předmět, ani úlomky čočky. Výsledky testů lze jako videosekvence rovněž dohledat na oakley.com.

Novinky 2009Nový model Oakley Radar XL
Osvědčený model Radar, který je na poli sportovních brýlí jakýmsi nástupcem legendárních M-Frame, naleznete v nabídce i pro tento rok. Hydrofobní a vyměnitelné čočky třech různých velikostí jsou nabízeny v široké plejádě barev a optických vlastností. Inovací vůči předchůdci je unikátní větrací systém otvorů v konstrukci obrouček brýlí, díky němuž je limitováno nežádoucí zamlžování čoček a vliv na termoregulaci sportovce. Oakley stále rozšiřuje barevnou nabídku obrouček a rozšiřuje také možnosti Custom programu, díky němuž si můžete navolit barvu obrouček, gumiček i typ čočky dle svého přání a vkusu. Custom design Radarů jste mohli v uplynulé sezóně spatřit i na očích dvojnásobného olympijského George Hincapie s novými Racing Jacketvítěze Juliena Absalona. Novinkou je ale Radar XL, který se vyznačuje vyšším rámečkem a nabízí rozšíření periferního pohledu vertikálně. To mohou ocenit všichni sportovci, kteří potřebují širší zorné pole, a své uplatnění najdou nové Radary XL i u cyklistů (např. při časovkářském posedu, kdy je třeba mít volný pohled vpřed i při skloněné hlavě). Radar XL ale nenahrazuje model Radar, jen rozšiřuje jeho modelovou řadu.

Žhavou novinku, která na své oficiální představení a uvedení na trh teprve čeká, vezl v jedné z etap lednové Tour Down Under Lance Armstrong a již v létě na Tour de France se s prototypem těchto brýlí ještě horkým z továrny představili George Hincapie a Thor Hushovd. Nyní se už ví, že se jedná o nástupnickou generaci nekonvenčního modelu Racing Jacket. V případě Lance Armstronga samozřejmě v černo-žluté barevné kombinaci nadačních barev Livestrong. U těchto brýlí by měla značka Oakley představit nový, jednodušší způsob výměny čoček, takže se těšte na květen tohoto roku….

Již na podzim loňského roku byl představen model Enduring, jakási dámská varianta sportovních brýlí Radar, a jeden z modelů ženské řady, při jehož vývoji zohlednili vývojáři Oakley specifika ženské anatomie. Model Radar nemusí ženám vždy vyhovovat, protože mají užší obličej, a spolupráce značky se sportovkyněmi různých disciplín včetně české Kateřiny Nash-Hanušové přinesla ženám další alternativu při volbě svých brýlí pro sport. Ryzími novinkami určenými pro prodej v roce 2009 jsou modely Liv, Dangerous a Embrace — ty byly uvedeny na pulty prodejen již v prosinci. Od února budou k dostání modely Abandon a Flaunt. Celá kolekce Oakley pro ženy, ať už se jedná o brýle, oblečení, kabelky nebo boty je snadno identifikovatelná podle jiného fontu loga, které je jakoby napsáno psacím.

Novinky pro ženy v roce 2009

Zdálo by se, že k odhalování novinek přistupuje značka poměrně laxně, ale Oakley jednotlivé novinky prezentuje běžně v průběhu roku. Každou chvíli tak můžete nalézt na stránkách značky zprávu o nových kolekcích brýlí. Mezi cyklisty jistě nebude neznámou kolekce Livestrong, která svými barvami i názvem odkazuje na nadaci Lance Armstronga. Model M-Frame z této kolekce je na trhu již několik let, celkově se zatím série rozrostla na pět modelů (M-Frame, Radar, Straight Jacket, Flak Jacket a Flak Jacket XLJ). V průběhu sezóny ale Oakley vyrábí kolekce inspirované umělci (aktuálně třeba Will Barras), sportem (Flak Jacket XLJ v barvách týmů baseballové soutěže nebo velmi povedená Ducati edice) nebo signature série významných osobností (Juan Pablo Montoya, Shaun White a další). Netradiční jsou brýle vybavené bluetooth přijímačem nebo mp3 přehrávačem (např. O Rokr Pro) — tyto jsou třeba opět k vidění během rozjíždění závodníků na Tour. Své tradiční místo v nabídce brýlí této značky mají i retro modely jako jsou Frogskins.

Oakley Frogskins

Jak už ale bylo naznačeno výše, brýle nejsou všechno. K optice značka Oakley přidala v roce 1999 divizi hodinek, textilu a obuvi a z původně skromných krůčků vyrostla firma až ve velkého hráče s širokým sortimentem oblečení, bot a doplňků od klíčenek a pásků až po batohy a kabelky. Nejprodávanějším artiklem, který se na celkovém prodeji oblečení podílí pětinou objemu zboží, jsou trička a košile v pěti střihových variantách, následují bundy, topy, mikiny, plavky, kalhoty nebo šortky. Oblečení Oakley řadí do šesti kolekcí pro muže (snow, surf, military inspired, golf, mountain bike, motorsports) a pěti pro ženy (viz muži s výjimkou poslední – motorsports). Málokdo také ví, že pětinu produkce značky tvoří nehořlavé obleky, závodní boty do auta a nebo rukavice, jež Oakley vyrábí i pro závodní jezdce NASCAR a F1. Díky této vyčerpávající nabídce a celosvětové síti prodejců se proto může značka Oakley směle řadit mezi lídry v oboru.

Touha Jima Jannarda vyrábět produkty s výjímečným designem, technickou a funkční převahou se naplnila a tato jeho vášeň udělala z Oakley to, čím dnes bezesporu je. Oakley dnes vlastně není ve světě chápána jen jako značka, je označována jako kultura, o čemž svědčí i její mezinárodní webové stránky oakley.com.

Převzato ze serveru www.mtbs.cz

Doporučit článek

Doporučit článek

Probíhá spojení se serverem.










TOPlist